سیامک رضا مهجور: هدف آموزش و پرورش، باید پاسخگویی به نیازهای اجتماعی باشد
نشست تخصصی «از بودن به شدن، نگاهی دیگر به رسالت آموزش و پرورش» شنبه ۲۱ مرداد در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، به همت گروه علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست تخصصی «از بودن به شدن، نگاهی دیگر به رسالت آموزش و پرورش» شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ با سخنرانی سیامک رضا مهجور در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
سیامک رضا مهجور ابتدا تعاریفی از بودن و شدن ارائه کرد: منظور از بودن، ثبات یا دگرگونی بسیار اندک در حالت کنونی و منظور از شدن، دگرگونی مداوم در مسیر بهبود زندگی یا هدف است.
وی افزود: رسالت آموزش و پرورش را از بودن به شدن می دانم و معتقدم که هدف آموزش وپرورش، باید پاسخگویی به نیازهای اجتماعی باشد اما باید تاکید کرد که وقتی دگرگونی اجتماعی داریم، نیازهای اجتماعی هم تغییر پیدا خواهد کرد.
او ادامه داد: آموزش و پرورش بیشتر تاکیدش بر بودن است تا شدن و این باعث درجا زدن می شود در حالی که ما دائم نیاز به تغییر و تحول داریم.
این استاد بازنشسته دانشگاه تاکید کرد: آموزش و پرورش به جای پیشرو بودن، پیرو است و در عصر ارتباطات باید به سمت آموزش زندگی کردن برویم و از آن جایی که در آموزش و پرورش ما تکیه بر زندگی کردن نیست، بر طیق آمارها ما جزء افسرده ترین کشورهای جهان هستیم.
مهجور اضافه کرد: نظام آموزشی ما مبتنی بر انباشتن مغز است نه اندیشیدن مغز و باید بیاموزیم که چطور از اطلاعات استفاده کنیم.
وی در پایان اظهار داشت: ما در مدارس باید به بچه ها چطور زندگی کردن، چگونه عشق ورزیدن، شادی و محبت را یاد بدهیم.