تصویرتصویرتصویر

نشست بررسی ابعاد حقوقی لایحه عفاف و حجاب برگزار شد

نشست بررسی ابعاد حقوقی لایحه عفاف و حجاب، یکشنبه ۱۵ مرداد در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تصویر
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست بررسی ابعاد حقوقی لایحه عفاف و حجاب با همت انجمن حقوق شناسی و همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و همچنین با مشارکت پژوهشکده حقوق و قانون ایران، روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. مدیریت این نشست را علیرضا غریب دوست، دبیر انجمن حقوق شناسی برعهده داشت.

مریم غنی زاده بافقی: در حوزه عفاف و حجاب، خلأ قانونی نداریم بلکه خلأ در قسمت اجرا وجود دارد
مریم غنی زاده بافقی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در ابتدا بیان داشت: در سال های اخیر، مدل قانون نویسی این طور بوده است که موضوعی را وسط می گذاشتند و سپس تکالیف دستگاه ها را معین می کردند و مقنن باید بر وظایف دستگاه ها اشراف می داشت.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۶ تا به حال، قوانینی برای اصول عفاف و حجاب تدوین و مصوب شده است و این نشان می دهد که ما در زمینه عفاف و حجاب، به اندازه کافی قانون داریم، اما در اجرای قانون مشکل داشته ایم و ما هیچ تجربه عملی نظام مند نداریم.
غنی زاده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به موضوع اصالت خانواده، یکی از نکات مثبت این لایحه را توجه به اصالت خانواده دانست و ابراز داشت: توجه به اصالت خانواده، نقطه قوت به شمار می رود اما زمانی می توانیم به خانواده اصالت بدهیم که توانمندش کرده باشیم ولی متاسفانه در این لایحه، نگاه انفعالی به خانواده وجود دارد و نقشی برای خانواده در نظر گرفته نشده است.

محمد درویش زاده: لایحه عفاف و حجاب، از نظر اهداف و فلسفه قانون گذاری، فاقد انسجام است
محمد درویش زاده، رئیس پژوهشکده حقوق و قانون ایران، از زاویه اهداف و فلسفه قانون گذاری، این لایحه را مورد بررسی قرار داد و ابراز داشت: علی رغم این که در فصل سوم این لایحه، تکالیف دستگاه های اجرایی در راستای برآورده کردن اهداف این قوانین آورده شده است اما با کمال تعجب، در کل لایحه، اشاره ای نشده است که اهداف این قوانین کدامند؟
وی ادامه داد: هر حرکتی، لازمه اش گفتن هدف است، اما در این لایحه به دلیل این که جامعه به یک وفاق نسبی در مورد موضوع مورد بحث نرسیده، نخواهند توانست هدفی را بیان کنند.
درویش زاده یادآور شد: در این لایحه، سه هدف را می توان اکتشاف کرد که عبارتند از: 1- حمایت از کیان خانواده 2- تعهد به اجرای احکام شریعت 3- حجاب، نماد اقتدار حاکمیت است.
او افزود: در نقد این اهداف اکتشافی باید گفت که برای حمایت از کیان خانواده، رفرنس پژوهشی لازم است که این لایحه ندارد و در مورد هدف دوم؛ قانون گذاران باید بگویند بر طبق کدام احکام شریعت این قوانین را نوشته اند؟ و هم چنین درباره هدف سوم؛ باید گفت که این اقتدار نخواهد بود که قانونی را تصویب کنیم که توان اجرایی کردن آن را نداشته باشیم.

فیروز محمودی جانکی: لایحه عفاف و حجاب، بنیان حقوقی ندارد
فیروز محمودی جانکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ابراز داشت: علی رغم اسم این لایحه که حمایت از خانواده در آن آورده شده است، در متن این لایحه هیچ اشاره ای به حمایت از خانواده نداشته است.
وی افزود: این لایحه اختیارات زیادی برای دولت قائل شده است و بیشتر تحدیدکننده آزادی است اما باید یادآور شد که قدرت در دادن آزادی است نه در محدود کردن آن.
محمودی ادامه داد: از دیدگاه من، عنوان این لایحه را باید "شوراندن علیه نظم" گذاشت زیرا مردم را عاصی کرده و درگیری مردم با یکدیگر و همچنین با حاکمیت را افزایش خواهد داد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد، این لایحه به نوعی زوال اندیشه حقوقی به شمار می رود چرا که هیچ بنیان حقوقی ندارد.
وی در پایان بیان کرد: باید پذیرفت که امر فرهنگی، کار دولت نیست و در همه جای دنیا، بخش عمومی و مدنی جامعه کار فرهنگی را انجام می دهند.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.