نشست "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" برگزار شد
نشست "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" روز شنبه ۱۵ مهر در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" به همت گروه علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این نشست، از کتاب "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" رونمایی شد.
نعمت الله موسی پور: آرزو دارم برنامه درسی فقرا را بنویسم
نعمت الله موسی پور مؤلف کتاب "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" در بیان شرح حال خود اظهار داشت: هنگامی که در دوره متوسطه بودم، زمان جنگ بود و معلم تاریخم امیدهایی به من می داد مبنی بر اینکه بالاخره جنگ تمام خواهد شد و دانشگاه ها باز خواهد شد. درس خواندن نه یک الزام، بلکه بخشی از وجود من شده بود. سپس مسیر زندگانی ام به روانشناسی کشیده شد اما دانشگاه شهید بهشتی در آن موقع، از کمبود اساتید روانشناسی رنج می برد. با همکلاسی هایم توافق کردیم تا مکاتب روانشناسی را بر اساس سابقه تاریخی خود مطالعه کنیم. در مقطع ارشد، وارد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی شدم. در ادامه، با نهاد برنامه ریزی آموزش و پرورش پیوند خوردم و بعدا در دانشگاه کرمان به تدریس مشغول شدم. در مقطع دکتری، در دانشگاه تربیت مدرس رشته برنامه ریزی درسی را ادامه دادم و در آن جا برخی اساتید، معلمی شان به کلاس درس محدود نمی شد و حتی در نبودشان، یاد می دادند. آن ها ما را به کنکاش در تاریخ رهنمود می کردند، در نتیجه، مقاله هایی در حوزه تاریخ به چاپ رساندم. بعد از گرفتن دکتری، به دانشگاه کرمان رفتم و معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی شدم. در آن جا، شورای برنامه ریزی دانشگاه را فعال کردیم و از سوی دیگر در تاسیس انجمن برنامه ریزی درسی ایران، نقش داشتم.در کرمان، چهارمین همایش انجمن مطالعات درسی در ایران را برگزار کردیم. از مهر ۱۳۸۵ به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدم و این فرصتی شد تا با پژوهشگران عرصه برنامه ریزی درسی آشنا شوم. در ادامه، برای بررسی تاریخ تحول برنامه ریزی درسی ایران اقدام کردم و هم چنین اعتبارسنجی برنامه درسی ملی را انجام دادم. طرح ارزیابی عملکرد انجمن مطالعات درسی ایران، دیگر طرحی بود که به سرانجام رساندیم. در سال ۱۳۹۰ معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان شدم و در این دهه چند کتاب دانشگاهی تالیف کردم. در سال ۱۴۰۰ راهی هرمزگان شدم و در آن جا حضور دانشجویان برنامه ریزی درسی مرا به شوق آورد و در کنار آنان بود که چند اثر دیگر منتشر کردم. الان تمرکز خود را بر فرهنگ مدرسه ای استان هرمزگان گذاشته ام و آرزو دارم برنامه درسی فقرا را بنویسم.
موسی پور در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: ما با مشکل اساسی در تاریخ نگاری مواجه هستیم و وقتی حکومت ها تغییر می کنند، در پدیده نگارش تاریخی، با دشواری مواجه می شویم. مشکل دیگر در این زمینه، نبود اسناد است و دسترسی به اسناد، مشکل است. در کتابی که تالیف کرده ام، در جاهایی که دسترسی به اسناد مشکل بوده است، مجبور شده ام از استنتاج ها و روایت های خود، استفاده کنم. بعضی از اسناد گمراه کننده هستند و واقعیت ها را بیان نمی کنند.
موسی پور در پایان گفت: کتاب "تاریخ نگاری برنامه درسی در ایران" محدود به موضوعات خاصی است و در این زمینه هنوز جای کار بسیار وجود دارد.