نشست "سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران" برگزار شد
نشست "سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران" روز دوشنبه ۱۷ مهر در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران" به همت گروه جغرافیای خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
ابوطالب قاسمی وسمه جانی: بحث مشوق ها برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری باید به جد دنبال شود
ابوطالب قاسمی وسمه جانی معاون اداره کل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ابتدا بیان داشت: حوزه های سرمایه گذاری متکی بر توسعه کالبدی - فیزیکی و ایجاد تاسیسات زیربنایی و روبنایی بوده است که توسعه ظرفیت های اقامتی، پذیرایی، رفاهی، تفریحی را شامل می شود.
وی افزود: قوانین و مقررات توسعه سرمایه گذاری در گردشگری به دو بخش تخصصی و عمومی تقسیم می شود. بخش تخصصی صرفا به وزارت میراث فرهنگی مربوط می شود و بخش عمومی به سایر دستگاه های اجرایی مربوط می شود. بحث مشوق ها برای سرمایه گذاری حوزه گردشگری بسیار مهم است و باید به جد دنبال شود.
او در ادامه چالش های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری را بدین صورت بیان کرد: ۱- چالش های اقتصادی بنیادی سرمایه گذاری در گردشگری کشور ۲- فرایند بروکراسی اداری و تعدد دستگاه های اجرایی تصمیم گیر در راه اندازی یک کسب و کار گردشگری ۳- ضعف نظام مالی و تامین سرمایه اجرای طرح های گردشگری ۴- ضعف سیستم نظارتی و اثرات تبعی آن برای توسعه سرمایه گذاری ۵- گران بودن هزینه های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری کشور ۶- وجود قوانین و مقررات سلبی توسعه صنعت گردشگری از قبیل قانون حمایت از تولید داخل قوانین گمرکی ۷- نبود رویکرد جدی و تحولی در توسعه شیوه های نوین سرمایه گذاری در دهه های اخیر ۸- عدم توجه به استارتاپ ها و دانش بنیان ها ۹- کمبود یا عدم تمایل به فعالیت متخصصین و کارشناسان اقتصادی در صنعت گردشگری ۱۰- وجود نقاط فراموش شده بسیار به دلیل عدم رغبت سرمایه گذاران و نگاه سنتی به سرمایه گذاری صنعت ۱۱- عدم توزیع عادلانه حمایت ها و مشوق های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری.
قاسمی وسمه جانی در پایان به برخی از نکات آینده توسعه گردشگری مانند تقویت بخش کارشناسی و تخصصی صنف گردشگری، کاهش هزینه های سرمایه گذاری گردشگری، هدایت و اولویت بخشی مشوق ها برای مناطق فراموش شده گردشگری، استفاده از شیوه های نوین تامین مالی طرح های گردشگری و کاهش فرایند بروکراسی اداری اشاره کرد.
سعید داغستانی: واحدهای اقامتی، بییشترین سهم را در تاسیسات گردشگری به خود اختصاص داده اند
سعید داغستانی معاون دفتر مطالعات، برنامه ریزی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، ابتدا مکاتب گردشگری را تشریح کرده و سپس در باب راهنمای گردشگری و سرمایه گذاری سبز، بیان داشت: گردشگری سبز، سفری مسئولانه و هوشمندانه است که بر حداقل اثرات زیست محیطی و فرهنگی، اجتماعی بر مقصدهای گردشگری از طرف بازدیدکنندگان تاکید دارد. ارکان اصلی گردشگری سبز عبارتند از مردم محور، زمین محور و شکوفامحور. ابعاد گردشگری سبز هم شامل مواردی چون نوشیدنی های ارگانیک، تاسیسات گردشگری پایدار و حذف جنگل زدایی می شود.
داغستانی سپس گزارش تحلیلی - آماری سرمایه گذاری گردشگری از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ را تشریح کرد که در بخشی از آن نشان داده شد که واحدهای اقامتی بیشترین سهم را در تاسیسات گردشگری به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: صنعت گردشگری با وجود برخورداری از تنوع بسیار زیاد گونه های مختلف و تاسیسات گردشگری، دچار تمرکز بر دو شاخه مسیرهای دسترسی به مقاصد(بین راهی ها) و اسکان و اقامت شده است. استان مازندران بیشترین سهم را از تاسیسات گردشگری داشته است. خراسان رضوی و تهران نصف حجم سرمایه گذاری گردشگری را در کشور به خود اختصاص داده اند.
حمید جلالیان: نیاز به بروز کردن ضوابط و قوانین مان در زمینه سرمایه گذاری در گردشگری داریم
حمید جلالیان عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، بیان داشت: گردشگری همه حوزه ها را به تحرک وا می دارد. کشور ما آن قدر وسیع و توانمند در حوزه گردشگری هست که اگر بخواهیم می توانیم صرفا با درآمد گردشگری کشور را بچرخانیم. البته باید توجه داشت که گردشگری حوزه شکننده و حساسی هم هست.
وی افزود: شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، سرمایه گذاری و گردشگری سبز است. گردشگری سبز، شیوه ای از گردشگری به شمار می رود که مدافع محیط زیست باشد و سرمایه گذاری سبز، سه حوزه سرمایه گذاری افراد، سرمایه گذاری روی کره زمین و سرمایه گذاری روی رفاه را در بر می گیرد.
او ادامه داد: در گردشگری ما به مصرف منابع نیاز داریم مثل مصرف زمین و به ناچار تغییر کاربری زمین را خواهیم داشت. حوزه گردشگری از یک سو مصرف گرا است و از سوی دیگر باید سبز و حامی محیط زیست باشد و این چالش ایجاد می کند. در توسعه پایدار، به دنبال کاهش کربن متشر شده هستند و به سوی گردشگری سبز پیش می روند.
جلالیان در پایان گفت: ما فعالیت های گردشگری مان چندان سبز نیست و باید تجدیدنظرهایی داشته باشیم. هم چنین نیاز به بروز کردن ضوابط و قوانین مان در زمینه سرمایه گذاری در گردشگری داریم.