تصویرتصویرتصویر

نشست "نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا" برگزار شد

نشست "نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا" روز دوشنبه ۱۵ آبان در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تصویر
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا" به همت گروه جغرافیای خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن جغرافیایی ایران، روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. دبیری این نشست را سید علی بدری برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش نشست در ادامه می آید.

محمود شورچه: کتاب "آموزش و یادگیری جغرافیا" به نوعی واکنش به سردرگمی جغرافیا بوده است
محمود شورچه نویسنده کتاب "آموزش و یادگیری جغرافیا"، اظهار داشت: بحث این کتاب را از تجربه زیسته خودم شروع می کنم. معمولا دانشجویان جغرافیا حداقل یک بار دچار سردرگمی جغرافیاشناسی شده اند. من هم ۲۰ سال با جغرافیاشناسی درگیر بوده ام و به این فکر می کردم که هسته مشترک این علم چیست؟ آن تکیه گاه که جغرافیا را از محو شدن در رشته های دیگر مصون می دارد، چیست؟
وی افزود: رشته جغرافیا همواره با خطر محو شدن در رشته های دیگر مواجه است و این کتاب، به نوعی واکنش به سردرگمی جغرافیا بوده است هر چند گامی اولیه است و تاکید مجدد بر موضوع فضا دارد و در نگاه نخست، مفهوم کلیشه ای به نظر می رسد. این کتاب دو دغدغه اصلی دارد که عبارتند از تاکید مجدد بر فضا و اثبات عاملیت های فضایی. وقتی از فضا صحبت می کنیم، معانی مختلفی به ذهن ما می آید. مثلا گاهی می گویند فضا مواجهه و برخورد است بنابراین فضا نیازمند هم زیستی است. هر کدام از این مفاهیم و معناها، سیاست های آموزشی را مورد تاثیر قرار می دهد. بنابراین جغرافیا به محوریت فضا باقی می ماند اما با سخن جدید.
او اضافه کرد: باید به نقش خود جغرافیا در بحث آموزش هم اشاره کرد. امروز، خود جغرافیا در حوزه آموزش، دیدگاه و نظر دارد.

بهلول علیجانی: کتاب "آموزش و یادگیری جغرافیا" برای جغرافیای ایران، می تواند یک کتاب مرجع باشد
بهلول علیجانی از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: در زندگی انسان، دو عامل برای او شادی می آورد که عبارتند از شنیدن حرف های تازه و دیدن حرف های تازه که جغرافیا این دو مورد را در بر می گیرد. هم چنین در مورد نویسندگی، باید گفت کسی که می نویسد اولین شجاعتش این است که خود را در معرض نظر دیگران قرار می دهد.
وی افزود: این کتاب، برای جغرافیای ایران می تواند یک کتاب مرجع باشد و یک کار بزرگ و ارزشمند است و نویسنده تمام مسائل آموزش جغرافیا در جهان را مطالعه کرده و در کتاب آورده است. البته اولین نقدم به کتاب این است که مقداری صفحات کتاب بالا رفته است و بهتر بود جمع و جورتر باشد.
علیجانی در پایان با بررسی فصل های مختلف کتاب، سوالاتی را از نویسنده کتاب مطرح کرد.

اخبار

اخبار صفحه نخست

نشست‌ها

تاریخ نگارش: ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.