تصویرتصویرتصویر

نشست "اخلاق در فرهنگ ایران زمین" برگزار شد

نشست "اخلاق در فرهنگ ایران زمین" روز سه شنبه ۷ آذر در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تصویر
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "اخلاق در فرهنگ ایران زمین" به همت موسسه فرهنگی ماه شید خرد و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این نشست، کتاب "اخلاق در ایران بین زمین و آسمان" مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مقصود فراستخواه: اخلاق سطح تعالی یافته و به بلوغ رسیده رنج ها و شادی های ما است
مقصود فراستخواه نویسنده کتاب "اخلاق در ایران بین زمین و آسمان" اظهار داشت: بهترین موهبت برای یک نویسنده آن است که شاهد جلساتی درباره نقد و بررسی اثرش باشد. خوشبختانه این سومین جلسه نقد برای این کتاب است و قرار است هفته آینده نیز در دانشگاه تهران، چهارمین جلسه نقد این کتاب برگزار شود. این کتاب می خواهد کاربرد نظریات مختلف را در عاملیت اخلاقی ایرانیان بررسی کند.
وی افزود: در این جلسه به فصل هشتم کتاب می پردازم. فرض اصلی این فصل این است که اخلاق سطح تعالی یافته و به بلوغ رسیده رنج ها و شادی های ما است. اما این اخلاق چگونه ساخته می شود؟ اخلاق از طریق آشنا شدن تن و ذهن و دل ساخته می شود. پس اخلاق یک کیفیت است. اخلاق از تولید مکرر کیفیت به وجود می آید. این کیفیت بعد ذهنی، عاطفی و کنش گرایانه دارد و این ترکیبات ذهنی، هیجانی و کنشی تیپ های شخصیتی را تشکیل می دهند. برحسب کم و کیف این ترکیبات، نه حالت شخصیتی به وجود می آید. هر یک از این نه حالت، می تواند موهبتی برای حیات ما باشد و البته چالش های خاص خود را هم داشته باشد. این نه شخصیت عبارتند از اصلاح گر کمال طلب، گشاده دست یاریگر، پای کار کننده، توی خود رمانتیک، مشاهده گر تحلیل گر، پی جو وشکاک، شیدا و هواخواه، جلودار و چالش گر و سازگار و میانجی گر.
او ادامه داد: ما باید شخصیتمان را بشناسیم. نقطه های مثبت شخصیت خود را شناسایی و نقطه های ضعف شخصیت خود را مدیریت کنیم. مهم این است که آن فرشته درونی خودمان را آزاد کنیم. برای این که جامعه اخلاقی باشد، باید به نهاد انسانی مراجعه کرد. ما باید به عاملیت اخلاقی خودمان برگردیم و این طور اخلاق را در ایران بالا ببریم.

فاطمه براتلو: سازمان اخلاقمند را به جای اخلاق سازمانی مطرح کنیم
فاطمه براتلو از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: بحث بد اخلاقی ها در سازمان و مدیریت کشور بحث مهمی است. ما سازمان ها را می توانیم متصف به شخصیت اخلاقی بدانیم یا ندانیم. ما می توانیم به جای اخلاق سازمانی، سازمان اخلاقمند را مطرح کنیم که البته در عمل نیاز به ابزار دارد.
وی افزود: در کتابی به نام "کار به مثابه زندگی" مطرح شده است که گاهی با حرفه هایی مواجهیم که افراد چیزی بیشتر از یک وضعیت اقتصادی در آن می جویند. گاهی اوقات هم آدم ها بنا بر ندای درون، به سوی کاری می روند و دریایی از معنا را رقم می زنند.

مهشید رضوی رضوانی: رد پای دانش انیاگرام در تمدن های کهن دیده می شود
مهشید رضوی رضوانی از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: اخلاق در معنی رفتار، سلوک، خلق و خو، فضیلت و رذیلت تجلی پیدا می کند. مازلو ابتدا نیازهای انسان را در پنج سطح معرفی کرد اما در آخرین سال های عمرش، تغییری در هرم نیازها ایجاد کرد. او به هرم اضافه کرد که اوج نیازها، نیاز به تعالی، نوع دوستی و اخلاق است.
وی افزود: انیاگرام واژه ای لاتین به معنای نه تیپ شخصیتی است. اولین مرکز ادراکی، غریزه است و بعد مرکز احساسات و هیجانات و در نهایت ذهن. انسان فکر، احساس و عمل است. دانش انیاگرام با توانمندی خود با سایر رویکردهای دیگر هم خوان است، بر روی هر رویکرد دیگری می تواند قرار بگیرد و جواب بدهد. هر تیپ شخصیتی باید یک مسیری را برای تعالی اخلاق دنبال بکند.
او ادامه داد: امروزه دانش انیاگرام کاربردهای بسیاری در علوم مختلف دارد. رد پای این دانش در تمدن های کهن دیده می شود. بین انیاگرام و نه گانه ایرانی کاملا رابطه وجود دارد. در لوگوی نه گانه دغدغه اصلی، اخلاق است.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.