تصویرتصویرتصویر

نشست "آناتومی یک سقوط: حقیقت به مثابه نبرد روایت ها" برگزار شد

نشست "آناتومی یک سقوط: حقیقت به مثابه نبرد روایت ها" روز یکشنبه ۸ بهمن در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تصویر
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "آناتومی یک سقوط: حقیقت به مثابه نبرد روایت ها" به همت انجمن حقوق شناسی، موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر و گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. وحید آگاه دبیری این نشست را برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.

نوید پورمحمدرضا: حقوق و سینما هر دو باید سعی کنند چیزی که از دست رفته است را بازسازی کنند
نوید پورمحمدرضا منتقد فیلم، اظهار داشت: مدیوم سینما همیشه با کنش دیدن گره خورده است. جهان تا پیش از سینما خیال انگیزتر بود. در آن جهان امکان تخیل بیشتر بارور می شد. اما هنوز نادیدنی های زیادی است، آن جاهایی که سینما و تصویر وجود ندارد، جایی که اگر سینما و دوربین باشند، تنبیه خواهند شد.
وی افزود: فیلم آناتومی یک سقوط، از ابتدا مواردی را با ما طی می کند. در فیلم، کاراکتری وجود دارد که ما می دانیم خارج از قاب است و می دانیم نسبتی با کاراکترهای داخل قاب دارد. چشم دوربین معرف محدوده ی دید یک فیلم است. کارگردان این فیلم یک زن فرانسوی است که فمنیسم برای او یک ارزش است. او تا به حال سه فیلم بلند ساخته است که این فیلمش نخل طلای کن را به دست آورده است.
او در پایان گفت: حقوق و سینما هر دو باید سعی کنند چیزی که از دست رفته است را بازسازی کنند که در این فیلم هم، صحنه های بازسازی را داریم. البته سینما تا یک جایی می تواند به حقوق کمک کند.

کاوه راد: سینما مهم ترین ابزار برای به عرصه عمومی آوردن حقوق است
کاوه راد پژوهشگر حقوق هنر، ابراز داشت: تمایز حقوق مدرن و حقوق سنتی در به رسمیت شناختن عقل تجربی در حقوق مدرن است. نیاز است که ارزش های حقوقی تبدیل به ارزش های هنجاری شود. حقوق مدرن یک نظام قانون پذیری افقی داشته است. قواعدی که توسط وجدان جمعی جامعه پذیرفته نشود، پس زده شده و متروک می شوند. قواعد باید به ارزش های اخلاقی جامعه نزدیک شود. به قول فوکو، قانون بد شهروند ضد قانون می سازد.
وی افزود: یکی از حوزه هایی که حقوق وارد گفتگو با آن می شود، سینما است. هر دو تلاش می کنند یک روایت معیار اجتماعی بسازند. سینما مهم ترین ابزار برای به عرصه عمومی آوردن حقوق است. سینما با دوربین ما را به اتاق دادگاه آشنا می کند. شما امکان بروز و ظهور عینی عدالت را در اتاق دادگاه می بینید. فیلم های دادگاهی روی وجدان عمومی تاثیر می گذارند.
او ادامه داد: در فیلم آناتومی یک سقوط، اراده ای برای کشف دلیل مرگ ساموئل وجود ندارد. فیلم، درباره سقوط تدریجی یک رابطه است. این فیلم، یک فیلم متعارف دادگاهی محسوب نمی شود.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.