نشست "رونمایی و گفت و گو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن مایه های فلسفه دین" برگزار شد
نشست "رونمایی و گفت و گو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن مایه های فلسفه دین" روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "رونمایی و گفت و گو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن مایه های فلسفه دین" به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انتشارات سروش، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. مالک شجاعی دبیری این نشست را برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.
سید حسن حسینی: ما به پژوهش های عقلانی نیازمندیم
سید حسین حسینی از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: حوزه فلسفه دین را ما معمولا به تفکر عقلانی درباره دین تفسیر دین می کنیم البته فلسفه دین یک رویکرد کلاسیک دارد. اما از قرن ۱۸ به بعد در یک زمینه مسیحیت محور، مباحث جدید و با عقلانیت جدیدی شکل گرفت. الان در حوزه فلسفه دین انواع و اقسام روش شناسی را می بینید الا منطق درون دینی. آن چیزی که ما نیاز داریم، پژوهش عقلانی است. این مجموعه پیش رو، یک شاهکار است. در رشته فلسفه ۲۰ شاخه وجود دارد و یکی از شاخه های آن، فلسفه دین است. این مجموعه چند ویژگی دارد. کتاب های مختصری هستند و البته مؤلفان آن از بهترین افراد در آن حوزه به شمار می روند. هم چنین این ها هندبوک نیستند و به رغم اختصار، قدری تخصصی هستند. در دنیا این نوع کتاب ها بسیار مورد توجه است. امیدوارم بتوانیم این کار را ادامه دهیم. انتشار این مجموعه، فراز و نشیب های زیادی داشت و این کار مرهون زحمات مدیرعامل فعلی انتشارات سروش است.
علیرضا رحیمی: انتشارات سروش در حوزه فلسفه علم کارهای باارزشی انجام داده است
علیرضا رحیمی مدیرعامل انتشارات سروش، اظهار داشت: این مجموعه کتاب ها ضرورت داشت که به زبان فارسی چاپ می شد. به عنوان یک مخاطب، وقتی متن ها را نگاه می کردم تصورم این بود یک نفر آن را نوشته است از بس که هماهنگی و پیوستگی وجود داشت. عنوان این کتاب ها بسیار است و می تواند پر فروش باشد. این مجموعه حتما باید ادامه پیدا کند. انتشارات سروش در حوزه فلسفه علم کارهای باارزشی انجام داده است. ما امکاناتمان چندان خوب نیست اما به عنوان تسهیلگر تولید کتاب، باید تمام دردسرها را به جان بخریم. سرمایه گذاری روی این مجموعه، می تواند از افتخارات سروش باشد. تلاشم این بود که هر طور شده این مجموعه به سرانجام برسد و بابت تاخیر در کار، عذرخواهی می کنم. امیدوارم بتوانیم بقیه جلدهای فلسفه دین و فلسفه علم را هم پوشش بدهیم. از سید حسن حسینی و تیمش بابت اعتمادی که به سروش کردند، سپاسگزارم. همین جا هم از اساتید محترم دعوت می کنم که یک دپارتمان در سروش راه بیفتد.
جواد درویش: نکته مثبت این کتاب ها در مجموعه بودنشان است
جواد درویش از مترجمان این مجموعه کتاب ها، بیان داشت: نکته مثبت این کتاب ها، در مجموعه بودنشان است. در نحوه انتخاب موضوعات و افرادی که نویسنده بودند، دقت زیادی وجود داشته است. روش های نوین در مطالعات دینی و فلسفی در همه کتاب های این مجموعه وجود دارد. در کتابی که من ترجمه کردم، نویسنده می خواهد برخلاف روندهای موجود در موضوعات علم و دین، مرزها را بردارد. این مجموعه زیر نظر سید حسن حسینی شروع شد و او به ما جسارت ترجمه این کتاب ها را داد.
محمدابراهیم مقصودی: کتاب هایی که من ترجمه کردم، موضوعات کلاسیکی هستند
محمدابراهیم مقصودی از مترجمان این مجموعه کتاب ها، بیان داشت: این مجموعه با وجود آن که چاپش طول کشید اما بسیار جدید است. خودم حداقل هشت کتاب از این مجموعه را خوانده ام. مجموعه فلسفه علم هم بسیار جالب است و هم چنین فلسفه زیست شناسی. کتاب هایی که من ترجمه کردم، موضوعات کلاسیکی هستند. چون خودم متخصص این حوزه نبودم، از اساتیدم خواستم که مقدمه ای برای کتاب ها بنویسند.
طه عبدالهی: برهان اختفا عمر درازی ندارد
طه عبدالهی از مترجمان این مجموعه کتاب ها، اظهار داشت: برهان اختفا عمر درازی ندارد و درباره کسانی است که خیلی باور به خدا ندارند اما ما صدق و راستی شان را باور داریم یعنی انسان های صادقی هستند و بعضا خودشان فیلسوف و فیلسوف مسلک هستند. در سنت ابراهیمی، یکی از صفاتی که مورد تاکید است، بحث لطف خداوند است. از اعتماد سید حسن حسینی و مدیر انتشارات سروش سپاسگزارم.
نیما نریمانی: در سنت فلسفی ما، کمتر به امور مجرد پرداخت شده است
نیما نریمانی از مترجمان این مجموعه کتاب ها، بیان داشت: عنوان کتابی که من ترجمه کردم، خدا و امور مجرد است. چیزی که در سنت فلسفی ما کمتر به آن پرداخته شده است. این ها اموری هستند که ویژگی های خاصی دارند از جمله این که ضروری بوده و این چالشی با مسئله خدا باوری ایجاد می کند. باید پیگیری کرد که چرا در سنت فلسفه اسلمی چندان به این موضوع پرداخته نشده است. لازم می دانم از زحمات سید حسن حسینی تشکر داشته باشم.