رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه های تهران: خانه اندیشمندان علوم انسانی ظرفیتی برای ارائه راهکار جهت اجرای قوانین کشور است
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه های تهران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه های تهران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
نسرین مصفا: حفظ حرمت خانه اندیشمندان علوم انسانی، به مثابه تقویت جایگاه علوم انسانی است
نسرین مصفا از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: روز معلم و استاد را تبریک گفته و یاد همه اساتید درگذشته را گرامی می دارم. در این خانه به عنوان معلمی سخن می گویم که نزدیک به نیم قرن علم آموزی، کارورزی و معلمی را تجربه کرده ام و با این تجارب می گویم که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند کردار خرمندانه برای رویارویی با تحولات داخلی و خارجی هستیم. باید از ظرفیت عظیم سرمایه داخلی بهره مند شویم. بهره مندی از توجه علمی، پیشران واقعی زندگی بشری است.
وی افزود: زبان انتقاد معمولا تلخ و سرد است. گاهی واژه هایی مانند انحطاط و زوال را برای علوم انسانی می بینم که آن را مناسب نمی دانم. به نظر می رسد علی رغم همه پیشرفت ها، آموزش چهره به چهره همچنان رجحان دارد و هنوز معلم و استاد محور اصلی هستند اما این آموزش به زیست همدلانه جمعی نیازمند است.
او ادامه داد: خانه اندیشمندان علوم انسانی در طی سال های فعالیت، رویکردی بین رشته ای را دنبال و این خانه به عنوان مکمل آموزش شناخته شده است. این خانه میزبانی گشاده رو برای اصحاب علوم انسانی بوده و حفظ حرمت آن، به مثابه تقویت جایگاه علوم انسانی است.
وی در پایان گفت: ما در جهانی زندگی می کنیم که پویایی قدرت اغلب بر برابری سایه می اندازد. از طریق بهبود روابط انسانی مبتنی بر راه های مسالمت آمیز، به سمت جامعه بهتر حرکت کنیم و در این زمینه نقش زنان اهمیت دارد. امیدوارم این جلسه در گسترش علوم انسانی گام مناسبی بردارد. از ریاست خانه اندیشمندان علوم انسانی هم سپاسگزارم که با پشتکار چراغ این خانه را روشن نگه داشته اند.
محمدحسن احمدزاده: انقلاب ما، انقلابی فرهنگی و اعتقادی بود
محمدحسن احمدزاده از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: ایام گرامی داشت مقام استاد و معلم را به همه اساتید و معلمان تبریک و تهنیت عرض می کنم. به ارواح همه اولیا، علما، صلحا و شهدا به ویژه روح بلند شهید مطهری درود می فرستم.
وی افزود: ریاست محترم مجلس از چهره های خدوم نظام است. ما انقلابی کردیم که در تاریخ بشریت بی نظیر است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی و اعتقادی بود اما از مسئله اعتقادی قدری غفلت کردیم. کشور مدیون دانشگاه ها و مدارس است. رؤسای قوا، یک زمانی خودشان در مدارس و دانشگاه ها بوده اند. الان جوانان ما بر سر دو راهی قرار گرفته اند و نمی دانند به حرف چه کسی گوش بدهند. امروزه در سراسر دنیا دانشجویان بیدار شده اند. الان متوجه می شویم که نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان اروپا و آمریکا نتیجه داده است. امام(ره) علی رغم این که متخصص حوزه هایی مانند اقتصاد و سیاست نبود اما ببینید که در صحیفه نور چه سخنان زیبایی گفته است. الان هم مقام عظم رهبری نکته هایی ارزشمندی می گویند اما کو گوش شنوا؟ رهبری سالها قبل گفتند که اقتصاد را جدی بگیرید و مشکلات را حل کنید.
او ادامه داد: بعد از انقلاب بانک های خصوصی تعطیل و همه ملی اعلام شدند اما در طی سال های بعد نقدینگی چندین برابر شد. مراجع تقلید بارها گفته اند که مشکلات بانکداری را حل کنید. در بحث فرهنگ هم که صرفا نمی شود به سراغ فراجا رفت.
وی در پایان گفت: این مجلس در بحث قانون گذاری خیلی موفق بوده است اما در بحث نظارت بادی جدی تر عمل کرد. باید به پیام قرآن عمل کنیم. دانشگاه آزاد هم در کشور ما فرصت مغتنمی است و باید بیشتر به آن توجه شود.
غلامعلی افروز: ما بیشتر به قوانین خانواده محور نیاز داریم
غلامعلی افروز از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: از میزبانان گرامی این مراسم تشکر می کنم. از محمدباقر قالیباف هم سپاسگزارم که او از نادر مدیرانی است که هر جا بوده تحول آفرین بوده است. در جبهه ها، نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و شهرداری کارهای عظیمی انجام داده است. او در تاسیس بسیاری از موسسات علمی و فرهنگی پیشگام بوده است. در مجلس هم تلاشش بر این بوده است که قوانین خانواده محور و عدالت محور تصویب شود. ما بیشتر به قوانین خانواده محور نیاز داریم.
وی ضمن گلایه از حقوق نامکفی اساتید دانشگاه، ادامه داد: مجلس باید عدالت محور باشد. ما حدود 700 هزار معلم و 100 هزار استاد داریم. معلم و استاد باید انگیزه داشته و خودساخته باشند.
او اضافه کرد: در دانشگاه ها باید معاونت آموزشی و فرهنگی یکی شود. باید ارائه برنامه های فاخر آموزشی در بستر فرهنگی و اخلاقی باشد. این خانه اندیشمندان علوم انسانی هم باید تقویت شود، خبر دارم که مدیران خانه، به سختی این جا را اداره می کنند.
حسین قناعتی: کشوری موفق است که به معنای واقعی به علم نافع دست پیدا کند
حسین قتاعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: روز معلم را به همه معلمین و اساتید گرامی تبریک عرض می کنم. امیدوارم روزی برسد که به جای آموزش و پرورش، پرورش و آموزش داشته باشیم. در بین شاخص هایی که ایجاد اقتدار می کند، کشوری موفق است به معنای واقعی به علم نافع دست پیدا کند.
وی افزود: ما از آزاد اندیشی غافل شده ایم. ما باید فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعفمان را بررسی کنیم. ما در بعد از انقلاب در نظام سلامت رشد بسیار زیادی کردیم اما باید مواظب باشیم که عقب نیفتیم. باید دانشگاه نقش بین الملل داشته باشند، متاسفانه پردیش بین الملل دانشگاه ها چندان موفق نبوده اند.
او ادامه داد: ما برای این که بتوانیم سلامت(حال خوش) ایجاد کنیم، نیاز داریم که به آب سالم، هوای سالم، شایسته سالاری، شفافیت، تغذیه، سلامت کودکان و امثالهم توجه شود. مجلس باید به این موارد توجه داشته باشد. یکی از مشکلات امروز ما، بحث مهاجرت نیروهای ارزشمندمان است. از سوی دیگر تمایل به رشته هایی مانند کودکان کاهش پیدا کرده است. باید دانشگاه ها برنامه داشته باشند. باید به مشکلات دانشجویان مانند فقر و افسردگی توجه شود. در مجموع، افق های آینده خوبی پیش روی ما است.
کرامت اله زیاری: پیشنهاد می کنم سازمان آمایش سرزمین در کشور ایجاد شود
کرامت اله زیاری از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: افتخار همکار بودن با محمدباقر قالیباف در دانشگاه تهران را دارم. او از علمی ترین افراد در دانشکده ما است. یاد و خاطره شهید مطهری و بزرگداشت مقام معلم را گرامی می دارم.
وی افزود: کشور ما بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت های زیادی را در ابعاد مختلف داشته است ما چالش های متعددی در آمایش سرزمینی، آب، محیط زیست، مشکلات شهری، فرونشست ها و امثالهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنیم. رفع مشکلات از طریق دانشگاه و آموزش انجام می گیرد. امروز از طریق هوش مصنوعی داریم وارد دوره شگرفی می شویم.
او ادامه داد: متاسفانه سال به سال حقوق اساتید پایین می آید. استدعا دارم که مجلس در بحث سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی تجدید نظر کند. از سال 95 به بعد رشته های علوم انسانی را تجمیع کرده اند. استدعا دارم که رشته های کارشناسی از تجمیع خارج شوند. پیشنهاد می کنم که سازمان آمایش سرزمین در کشور ایجاد شود. هم چنین پیشنهاد می کنم که صنایع سنگین در کنار سواحل استقرار یابند و ناحیه مکران، بهترین مکان برای توسعه است.
سید جلال دهقانی فیروزآبادی: علوم انسانی در ایران باید مرجعیت پیدا کند
سید جلال دهقانی فیروزآبادی از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: باعث افتخار است که از طرف جامعه علوم انسانی کشور سخن می گویم. باید به بحث حکمرانی دانش بنیان توجه داشته باشیم و این مستلزم حضور همه اندیشمندان است. بیشترین مشکلات و مسائل ما در حوزه علوم انسانی است و باید از جامعه علوم انسانی استفاده شود. باید سیاست های حمایتی از علوم انسانی را تدوین کنیم. علوم انسانی در ایران باید مرجعیت پیدا کند.
وی افزود: سیاسی ترین جامعه در جهان، جامعه ایرانی است و علوم انسانی بخصوص علوم سیاسی، مهجور است. البته ما اصحاب علوم انسانی باید ثابت کنیم که علوم انسانی، علم است. ما به یسته های مشوق برای حمایت از علوم انسانی نیاز داریم. پیشنهاد می کنم سازمان پژوهش های کاربردی علوم انسانی تاسیس شود. هم چنین پیشنهاد استفاده حداکثری از ظریفیت اندیشمندان کشور در تدوین قوانین را دارم.
او ادامه داد: حوزه اجرا و دانشگاه بیش از این نیاز دارند که با هم گفت و گو کنند. شأن مجلس، نظارت و قوانین است اما ضلع سومش باید دیپلماسی پارلمانی باشد.
خسرو باقری: علوم انسانی باید جایی برای گفت و گوی آزاد داشته باشد
خسرو باقری از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: از برگزارکنندگان این برنامه تشکر می کنم. محمدباقر قالیباف در تاسیس این خانه اندیشمندان علوم انسانی نقش بسزایی داشته است، امیدوارم به ابقای آن هم کمک کند.
وی افزود: علوم انسانی برای علوم طبیعی نقش مهمی دارد. بودجه پژوهشی ما فقیر است. این خانه در حمایت از انجمن های علمی تلاش کرده است. باید در کشور جایگاهی وجود داشته باشد که علوم انسانی بتواند تنفس کند. معضلات ما در علوم انسانی فراوان است. یک سری معضلات، درون علوم انسانی است. مثلا این که چرا معارف اسلامی در دانشگاه ها جواب نمی دهد، باید در چنین مکان هایی بررسی شود. این که این همه بودجه برای دانشگاه اسلامی خرج می کنیم اما پا نمی گیرد، باید در چنین مکان هایی در مورد آن بحث شود. علوم انسانی باید جایی برای گفت و گوی آزاد داشته باشد. علوم انسانی با اندیشه های بنیادی سر و کار دارد. ما در این جامعه مشکلات مفهومی در علوم انسانی داریم. معضل دیگر، کاربردی شدن علوم انسانی در جامعه است.
محمدباقر قالیباف: خانه اندیشمندان علوم انسانی ظرفیتی برای ارائه راهکار جهت اجرای قوانین کشور است
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز معلم به استادان حاضر در جلسه و بیان اینکه شهید مطهری(ره) یک معلم متفکر بود، اظهار داشت: این توفیق را داشتم که در زمان تدریس در دانشگاه همزمان در متن جامعه نیز حضور داشتم و واقعاً فاصله بسیار زیادی بین نیازها و مسائل جامعه و دوری دانشگاهها از جامعه را با گوشت، پوست و استخوان خود درک کردم.
وی افزود: علم نافع و علم روز در جامعه مؤثر است. علمی که بتواند مسائل و نیازهای جامعه را حل و فصل کرده و از مشکلات جامعه گرهگشایی کند میتواند تأثیر گذار باشد. امروز با ناترازی در حوزههای مختلفی همچون انرژی، آب، مالی، جمعیت و توزیع جمعیتی روبرو هستیم چنانچه 24 درصد جمعیت را در یک درصد از خاک کشور متمرکز کردهایم و هیچ علمی در چنین تراکمی با شرایط اقلیمی کشورمان نمیتواند بگوید آلودگی هوا، صوت و خاک را حل میکند.این اتفاقات یک شبه نیفتاده و مسئولان و جامعه دانشگاهی و اندیشمندان مقصر این موضوع هستند. امروز از حکمرانی بهعنوان موضوعی اساسی صحبت میشود که از حکم تشکیل شده است. زمانی که میخواهیم حکم را جاری و ساری کنیم به این معنا است که باید از پایین به بالا و با مشارکت مردم باشد نه اینکه از بالا به پایین و یا متمرکز در یک نقطه باشد.
او ادامه داد: حکم از دو بخش تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل میشود. زمانی که ترکیب این دو به درستی در کنار هم قرار بگیرد میتواند یک حکم جامعه در عرصههای مختلف تولید کند و کار پیش برود اما زمانی که تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی و بدون درک شرایط سیاسی صورت گیرد، فاجعه رخ داده و حکمرانی انجام نمیشود. یکی از اساتید بزرگ کشور میگوید ما مشکلات فراوانی در کشور داریم اما هیچ مسألهای نداریم از این رو وقتی مسأله نداریم، چیزی برای حل کردن نداریم و بهدنبال حل مسأله نمیرویم همچنین افرادی که قابلیت حل مسأله دارند پیدا نمیشوند. ما باید قدرت تبدیل مشکل به مسأله را داشته باشیم و بعد افرادی را بیابیم که قابلیت حل مسأله دارند اما متأسفانه امروز فقط مشکل را از نقطهای به نقطه دیگر میبریم و حجم آن زیاد میشود اما هیچ کدام به مسأله تبدیل نشده تا بتوان آن را با راهکاری حل کرد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به جلساتی که با حضور جوانان در آن حضور پیدا میکند، گفت: در این جلسات اظهاراتی را از جوانانی متخصص میشونم که 25 سال قبل نیز آنها را شنیده بودم. شاید برای آنها تازگی داشته باشد اما همه آنها به گوش من تکراری است.
وی افزود: به اعتقاد من هیچ وزارتخانه و دستگاهی مهمتر، حساستر و اساسی تر از آن (وزارت آموزش و پرورش) نیست اما طی 20 سال گذشته حدود 17 وزیر و سرپرست به خود دیده است. وزارت آموزش و پرورش از بزرگترین وزارتخانههای کشور است که باید برترین مدیران در آن کار کنند. در چنین شرایطی چگونه میتوان از آموزش، تربیت، اوقات فراغت و آینده کشور گفت.
قالیباف اضافه کرد: کافی است در یک دوره 20 ساله به سیستم آموزش و پرورش توجه کرده و تلاش کنیم بر مدار خود قرار گیرد و اگر دو دهه این اتفاق بیفتد شاهد تحولی عظیم خواهیم بود. وزارت آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه برای فرهنگ و تربیت است و اگر میخواهیم مشکلات هر بخشی را در کشور حل کنیم باید به آموزش و پرورش دقت کنیم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه امروز خیلیها برای انجام کاری میگویند اعتبار و اختیار ندارند، گفت: بهعنوان کسی که سالها در این کشور مدیریت کردهام میگویم موضوع مالی در اداره کشور قطعاً موضوع هشتم یا نهم ما است و موضوع نخستین و اساسی ما نیست. هر زمان کسی گفت برای انجام کاری نیاز به اعتبار و اختیار دارد قطعاً این فرد در هر جایگاه و تخصصی باشد، معنا و مفهوم کار را نشناخته و صرفاً به دنبال یک فعالیت است. کار در درون خود دو گوهر اعتبار و اختیار را دارد و اگر فردی نتوانست از کار خود این دو گوهر را بیابد، باید بایستد و بداند که کار خود را به درستی انجام نداده است.
وی افزود: زمانی دانشجویی به من گفت برای من کاری سراغ دارید؟ به او گفتم دنبال کار هستید یا شغل، که او پرسید آیا تفاوتی دارد و گفتم بله من میتوانم برای شما کاری پیدا کنم اما نمیتوانم برایتان شغل پیدا کنم. شغل به معنای استخدام در یک اداره است که فرد وقتی وارد جایگاه خود میشود تازه قصد دارد بداند قرار است چه کاری انجام دهد در حالی که باید پیش از اقدام بداند که میخواهد چه کار کند.
رئیس قوه مقننه با انتقاد از فاصله معنادار میان دانشگاه و محیط جامعه، بیان داشت: دانشگاه باید در متن جامعه باشد و اگر اینگونه نباشد نمیتوانیم از این طریق به دنبال مشارکت معنادار باشیم و اینها اشکالات ما است.
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه متوسط میزان تحقق عملی قوانین برنامه توسعهای کشور تنها 30 درصد بلکه کمتر از آن است، عنوان کرد: اگر برنامهای هم نوشته نشود و فعالیتهای روزانه را ادامه دهیم نیز همین اتفاقاتی که امروز افتاده را شاهد خواهیم بود. امروز ما از جمله کشورهایی هستیم که با وجود 12 هزار قانون به لحاظ قانون تورم داریم و مشخص نیست چه میزان از آنها تحقق پیدا میکند و کیفیت پیادهسازی آنها نیز مشخص نیست؛ این چالشها باید در محیطهایی همچون خانه اندیشمندان علوم انسانی بررسی شود.
وی با یادآوری این مطلب که امروز باید مجلس و دانشگاه به صورت مرتب و مستمر با هم در ارتباط باشند، اظهار کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی امکانات و ظرفیت جمع سپاری هر تصمیمی را برای مردم فراهم کردهایم از این رو چرا نباید این جمع سپاری را دنبال کنیم که البته برای تصویب برخی قوانین از این ظرفیت استفاده کردهایم.
رئیس مجلس با بیان اینکه بخشهایی از قانون برنامه هفتم نیازمند اصلاح است، گفت: قطعاً برنامه هفتم توسعه نسبت به سایر قوانین برنامه، قابلیت اجرایی بیشتری دارد. طبق قانون اساسی یک قانونگذار برای تصویب قوانین و یک مجری برای اجرای قوانین داریم؛ اینکه یک قانون قابلیت اجرا داشته باشد بر عهده قانونگذار است و اگر قانونی به تصویب برسد که قابلیت اجرا نداشته باشد اولین قانون شکن همان قانونگذار است از این رو نیازمند یک کار جمعی هستیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه پارلمان دانشجویی در مجلس شورای اسلامی با همین تفکر ایجاد شد، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی به صورت جدی به موضوع هوش مصنوعی توجه کرده است و قطعاً در چند روز آینده از اقدامی که در 117 سال سابقه قانونگذاری کشور مشابه آن را نداشتهایم، رونمایی میکنیم که در حوزه تنقیح قوانین است.
وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که پا به مجلس گذاشتم رهبر معظم انقلاب به من فرمودند چند نوبت است که کار تنقیح قوانین روی زمین مانده و به آن توجه نشده است، یادآور شد: امروز بهصورت جدی سامانههای شبیهسازی را در حوزههای مختلف از جمله اقتصادی دنبال میکنیم چنانچه حوزه حمل و نقل را نیز از این طریق هدایت میکنیم لذا همین اتفاق میتواند در حوزه پایه پولی و بورس هم اجرا شده و تحولاتی ایجاد کند.
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه ایجاد مرکز نوآوری و خانه خلاق نیز از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم است افزود: بیش از 400 نفر از سراسر کشور را در این حوزه گرد هم جمع کردیم و در نهایت با گروهی از آنها نشستی برگزار کردیم و دیدیم چه ظرفیتهای جوان و متخصصی در کشور وجود دارد که میتوانند مشکلات را به مسأله تبدیل کرده و بعد آن را حل کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه ما در مجلس یازدهم نظام حل مسائل را در همه استانها با حمایت دانشگاهها اما به صورت کاملاً مردمی پیگیری کردیم، گفت: مدرسه حکمرانی نیز بر همین اساس در مجلس یازدهم راه اندازی شد. ما به دنبال تبدیل یک مجلس سنتی به یک مجلس نوین هستیم تا بدانیم جامعه به چه قانونی نیاز دارد. کشور ما تنها یک مجلس برای قانونگذاری دارد که باید در مسائل مختلف این موضوع را نیز در نظر بگیریم و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.
وی افزود: ما باید با همکاری یکدیگر بستری را فراهم کنیم که بهصورت جدی و اساسی به سمت حل مشکلات کشور برویم. با صراحت میگویم ما قادر به حل مشکلات کشور هستیم و امروز از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده است، ناراحت میشویم. ما با تجربیات و با باوری که داریم می توانیم اقدامات منطقی انجام داده و مشکلات را برطرف کنیم اما این اتفاق بدون حضور نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان و سرمایهگذاران حوزه علمی امکان پذیر نیست.
امروز زمانی که از حوزه رشد حرف می زنیم 3.5 درصد را برای بهرهوری قرار میدهیم اما از این میزان حتی 2 دهم درصد نیز تحقق نمییابد و تنها منابع انسانی هستند که میتوانند این 3.5 درصد سهم بهره وری را از 8 درصد سهم آن تحقق ببخشند. ما کشوری هستیم که فقط در حوزه انرژی فسیلی بهصورت سالیانه 104 میلیارد دلار هدررفت داریم که صرفاً با بهرهوری حل میشود.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه انرژی اگر بخواهیم یک متر مکعب گاز تولید کرده که ناترازی را از بین ببریم نیازمند 8 دلار سرمایهگذاری هستیم در حالی که برای صرفهجویی که راههای در دسترس و زودبازده هم داریم تنها کمتر از 8 سنت سرمایه نیاز است. رشد تولید و رشد مصرف فاصله 5 درصدی با هم دارد آن وقت میگوییم ناترازی از کجا پیدا شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: ما با اجرای قانون برنامه هفتم میتوانیم حداقل 50 درصد از هدررفت 104 میلیارد دلار انرژی را بازیابی کنیم که نیمی از آن پول کمی نیست. همه منتی که توتال فرانسه بعد از برجام برای ما گذاشت سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری بود که همان را هم رها کرد. این ظرفیتها نه تنها در یک قدمی ما بلکه در دستان ما است که نیازمند مدیران خلاق، اساتید، دانشگاهیان و دلسوزان حاضر در میدان هستیم.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این توقع از نخبگان میرود که ناامید نشوند، ابراز داشت: ما باید کشور خود را با افتخار و با قدرت نگاه داریم. ما باید در کنار هم بایستیم و با هم گفتوگو کنیم. نباید مسائل را رها کنیم و گاهی باید برای رضای خدا بایستیم، چنانچه روزی رزمندگان اسلام برای حفظ میهن به میدان رفتند و برای رضای خدا جنگیدند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه باید بدون رودربایستی اشکالات را گفت، مسائل را به نقد گذاشت و مطالبه گری کرد، اظهار داشت: من به عنوان مسئول مکلف به پاسخگویی به شما هستم اگر شما مطالبه کنید. امروز در حوزه علوم انسانی که فضای گستردهای دارد قطعاً نظریهها و راهکارهای مختلفی وجود دارد و کارشناسان با یکدیگر رقابت دارند اما باید این رقابتها سالم و سازنده باشد. نظرات و راهکارهای مختلف باید با حفظ انسجام جامعه مطرح شود تا بتواند دست نظام و مسئولان کشور را در حل مسائل بگیرد و به آنها کمک کند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر تعارضات نظرات مختلف نباشد هرگز قدرت حل مسأله را پیدا نمیکنیم، گفت: اگر این تعارضات به تنش تبدیل شود مشکل را افزایش میدهد. طرح نظرات مختلف باید منجر به گشایش شود و تنشزایی نکند.
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به جدیتی که مجلس برای ادامه جلسات خود با اساتید و دریافت نظرات آنها دارد، گفت: مرکز پژوهشهای مجلس میتواند محوریت این کار را داشته باشد و با اولویت علوم انسانی و بعد علوم پایه و سایر علوم ها مسائل را پیگیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه برای اجرای حکم نیازمند تشخیص علمی و تصمیم سیاسی هستیم، عنوان کرد: اگر کار علمی به شرایط سیاسی توجه نکند، کار ما ابتر میماند و اگر تصمیم سیاسی، پشتوانه علمی نداشته باشد آن کار به سرانجام نخواهد رسید.
وی افزود: بنده به عنوان رئیس قوه از تمام تصمیماتی که گرفتهام دفاع میکنم چنانچه در حوزه تبدیل یک مجلس سنتی به یک مجلس نوین گام برداشتم و البته اقدام جمعی داشتیم.
وی با بیان اینکه تحولات امروز در حوزه هوافضا از سوی دانشمندان و دانشجویان این رشته در دانشگاهها انجام شده است گفت: زمانی این کار آغاز شد که ما مکانهایی را در کنار دانشگاهها اجاره میکردیم تا کار علمی انجام شود و از همانجا بود که در این حوزه پیشرفت حاصل شد.
قالیباف در پایان با بیان اینکه از سال گذشته که موضوع حقوق اعضای هیأت علمی در مجلس مطرح شد، آن را پیگیری کردیم، خاطرنشان ساخت: ما توانستیم در سال گذشته و سال جاری موضوع حقوق اعضای هیأت علمی و قضات را از حقوق کارکنان استثنا کنیم که البته این کار هم مسائل را حل نمیکند و باید مسائل مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به صورت اساسی برطرف کنیم. درست است که به کار هیأت امنایی اعتقاد داریم اما باید به دانشگاهها استقلال بدهیم تا به کار خود بپردازند.