ImageImageImage

گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت برگزار شد

گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

Image
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، گردهمایی اهالی تعلیم و تربیت، به همت گروه علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با حضور وزرای اسبق آموزش و پرورش، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. خلاصه ای از گزارش این گردهمایی در ادامه می آید.

محمود مهرمحمدی: تعاملات غیر رسمی است که نشان می دهد ما به چه درجه ای از بلوغ نزدیک شده ایم
محمود مهرمحمدی از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: هفته معلم را تبریک عرض می کنم. من جزء طرفداران برنامه های خانه اندیشمندان علوم انسانی هستم و همیشه با شور و شوق در اینجا حضور پیدا می کنم.
وی افزود: درباره خاطره نویسی و خاطره گویی، پیشنهاد مشخصی دارم. خاطرات ما فقط از جنس مراودات آموزشی با مخاطبان مان نیست(البته که خاطرات آموزشی هم مهم است) اما چیز دیگری هم وجود دارد به نام تعاملات غیر رسمی. تعاملات غیر رسمی ورای تعاملات رسمی استاد و شاگردی است. یک مروادات داوطلبانه و برآمده از یک حس اعتماد است. این همان چیزی است که نشان می دهد ما در تعاملات خودمان به چه درجه ای از بلوغ انسانی نزدیک شده ایم.

ثریا مطهرنیا: در دنیا تمدن ایرانی به مادر تمدن ها معروف است
ثریا مطهرنیا معلم نمونه جهانی، ضمن ذکر خاطراتی ابراز داشت : بزرگ ترین خیانت بعضی از مسئولین، خیانت به بعضی از اعتقادات مردم بوده است. تمدن ایرانی ما در دنیا به مادر تمدن ها معروف است. نوع دوستی و دگرخواهی در تمدن ما یک کلمه ابداعی نیست بلکه یک نعمت الهی است که در وجود همه انسان ها قرار داده شده است.

علی اصغر فانی: اعتقاد دارم که آموزش و پرورش آینده کشور را می سازد
علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، اظهار داشت: امیدوارم ما فرصت کنیم که آموزش و پرورش ایران را صحیح مطالعه کنیم. آموزش و پرورش در سال های اخیر هر ساله با ۲۰ تا ۲۵ درصد کسری بودجه مواجه بوده است. این باعث شده است که هیچ وزیری فرصت پیدا نکند به تعلیم و تربیت بپردازد و وزیر صرفا یک تدارکاتچی برای پرداخت حقوق می شود.
وی افزود: اهمیت آموزش و پرورش هنوز برای مقامات یقین نشده است. اعتقاد دارم که آموزش و پرورش آینده کشور را می سازد. امروز آموزش و پرورش آینه تمام نمای آینده کشور است. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، حدود ۱۱ درصد است در حالی که سهم آ»وزش و پرورش در میانگین جهانی حدود ۲۵ درصد است.
فانی ادامه داد: در دوران وزارت، شعارم امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بود. مسائلی که در چند سال اخیر تقویت شده است، با فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش هماهنگ نیست. معلم کارمند نیست. وزیر آموزش و پرورش باید چند اولویت برای خود تعیین کند. جلساتی که وزیر آموزش و پرورش باید شرکت کند، خودش یک وزیر مستقل می خواهد. اولیت های من، نیروی انسانی، مشارکت در آموزش و پرورش، تمرکز زدایی از آموزش و پرورش و بودجه ریزی عملیاتی بود.

سید محمد بطحایی: باید آموزش و پرورش مطالبه عمومی آحاد مردم شود
سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، ابراز داشت: در تمام دولت ها در سال اول استقرار، توجه بالایی به آموزش و پرورش دارند اما این توجه در سال پایانی دولت، به کمترین حد خود می رسد. دولت ها معمولا چشم و گوششان به مردم است. تا زمانی که آموزش و پرورش مطالبه عمومی آحاد مردم نشود، همین روند سینوسی را خواهیم داشت. مردم اهمیت، توجه و تکریم کافی را نسبت به آموزش و پرورش فرزندانشان ندارند و لذا دولت ها هم توجه کافی نمی کنند.
وی افزود: همه وزرای آموزش و پرورش به دلیل گستردگی مسائلی که در این زمینه وجود دارد، آن قدر گرفتار هستند که پرداختن به مسائل اساسی واقعا سخت است. فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش، یکی از وجوه تمایز با سایر ارگان ها است. باید به صورت مداوم و چهره به چهره با معلم صحبت کرد. در زمان وزارت، پنج شنبه و جمعه هر هفته به استان ها می رفتیم و با معلمین چهره به چهره صحبت می کردیم. معلم باید دلش با کار باشد.
بطحایی اضافه کرد: حراست آموزش و پرورش با حراست دستگاه های دیگر فرق می کند. حراست این ارگان، باید خودش معلم باشد. اگر فاصله بین معلم و مراجع تصمیم گیرنده زیاد شود، مقبولیت تصمیمات پایین می آید.

محسن حاجی میرزایی: ماموریت آموزش و پرورش، فراموش شده اصلی نظام حکمرانی ما است
محسن حاجی میرزایی وزیر اسبق آموزش و پرورش، بیان داشت: معتقدم آموزش و پرورش هیچ گاه در کانون توجه هیچ دولتی قرار نداشته است اما مایلم تفکیکی انجام دهم. گاهی اوقات توجه به مطالبات مادی و بودجه فرهنگیان مورد اقبال قرار گرفته است اما ماموریت آموزش و پرورش، فراموش شده اصلی نظام حکمرانی ما است. از بزرگ ترین فرصت سوزی های جامعه ما، فرصت سوزی در نظام تعلیم و تربیت بوده است.
وی افزود: مهم ترین کارکرد وزیر آموزش و پرورش، راهبری این دستگاه در جهت تحقق ماموریت هایش است که نیازمند یک سری امور است از جمله توان تولید سیاست های درست و اجرای آن ها. در زمان وزارتم، اولین مسئولیتی که بر خودم احساس کردم این بود که مسیر ورود به آموزش و پرورش را فقط دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم و البته بعدها هم لایحه رتبه بندی معلمان را تنظیم کردیم که متاسفانه به درستی اجرا نشد.

در این مراسم، فریده حمیدی و حیدر تورانی از اساتید دانشگاه، به نقل خاطراتی پرداختند. همچنین حامد پناه نیا به اجرای دکلمه ای پرداخت.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۳/۰۲/۲۵

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.