نشست "معرفی و بررسی کتاب «مؤلف»" کتاب برگزار شد
نشست "معرفی و بررسی کتاب «مؤلف»" روز سه شنبه ۲۳ مرداد در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "معرفی و بررسی کتاب «مؤلف»" به همت گروه زبان و ادبیات فارسی خانه اندیشمندان علوم انسانی روز سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. مدیریت این نشست را عیسی امنخانی بر عهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.
در ابتدای این مراسم یاد و خاطره زنده یاد منا علیمددی مترج کتاب "مؤلف" گرامی داشته شد و از تلاشهای این مترجم جوان در حوزه ادبیات قدردانی صورت گرفت.
قدرت الله طاهری، عضو هیئت مدیره انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی ایران، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره زنده یاد منا علیمددی، درباره محتوای کتاب با در نظر گرفتن چهار مؤلفه اساسی مطرح کرد: ۱-علمی بودن، ۲-ابهام زدایی از سوءفهمها، ۳-القای ایدههای جدید به خواننده، ۳-جامعیت علمی کتاب و ۴-ارائه روشهای جدید پژوهشی، از مؤلفههای اساسی متن علمی است که در این کتاب رعایت شده است.
او همچنین راجع به ترجمه کتاب افزود: مترجم به جهت تسلط به زبان فارسی و همچنین آشنایی با محتوای بحث کتاب را به گونهای ترجمه کرده که گویی متن اصلی و بدون ترجمه در اختیار خوانندهٔ فارسی زبان قرار گرفته است.
طاهری در نقد ترجمه هم اشاره کرد: انتظار میرفت مترجم بعضی از اصطلاحات تخصصی را برای مخاطب ناآشنا به بحث در بخش پاورقی توضیح دهد؛ و همچنین کلمه «آفرینشگر» را جایگزین ترجمه کلمه «مؤلف» قرار میداد زیرا که نویسنده کتاب با استناد به دانشنامه اکسفورد به خلاقیت و آفرینشگری توجه بیشتری دارد.
در آخر این استاد ادبیات بیان داشت: خواندن این کتاب را به تمامی دانشجویان ادبیات پیشنهاد میکنم.
مصطفی گرجی از استادان زبان و ادبیات فارسی، موضوع این کتاب را در سه محور ادبیات، فلسفه و حقوق معرفی کرد و در تفسیر کتاب تفکیک فلسفه و ادبیات، فلسفه در ادبیات، ادبیات فلسفی و فلسفهٔ ادبیات را مهم دانست؛ زیرا که این کتاب از ارسطو تا گادامر، بارت، هرش و فوکو را در بحث تالیف در بر میگیرد لذا کدهای هر بخش باید توسط موضوعات، پیش فرضها و زمینههای پیشینی تاریخی آن تفسیر شود.
او همچنین افزود: در هر فصل این کتاب نقشهای مولف، زمینه، پیش زمینه، تفسیر و سیر تطور متن از تولید تا خوانش به چشم میخورد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در خوانش دو بخش اولیه کتاب وقتی از «متن» سخن به میان میآید باید آن را در قالبهای کلیت و تمامیت سنجید. همچنین در فصلهای بعدی کتاب چگونگی تولید متن، ویژگیهای شخصیتی متن، و انگیزههای مخاطب و اهداف مولف مطرح میشود. در آخر گرجی این کتاب را با تمامی نقدهایی که بر آن وارد است «سودمند» شمرد.
عیسی امنخانی، مدیر این نشست، ضمن بیان روحیات متواضعانه و به دور از هیاهویهای علمی مرحوم علیمددی، از تسلط این مترجم به زبان عربی نیز یاد کرد.
مالک شجاعی جشوقانی، مدیر گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی، با نقل قولی از دیلتای(فیلسوف آلمانی زبان قرن نوزده)به بحث پیرامون نقش کنشگر علوم انسانی در جامعه پرداخت. او اندیشمندان غربی را به سبب نقش فعالی که در شرایط بحرانی جامعهشان در بستر خلق مفاهیم زبانی جدید ایفا میکردند حائز اهمیت دانست. همچنین در نقد تعلیم و تدریس کتابهای مقدماتی فلسفه و تمدن غربی در ایران پیشنهاد کرد که در ضمن تدریس فلسفههای زبانی معاصر غرب ارتباط آنها را با جان زمانهٔ ایران معاصر را نیز تطبیق دهند تا پاسخی برای مشکلات و بحرانهای امروزی جامعه ما باشند.
شجاعی جوشقانی کتاب را با توجه به سابقه پیشین مولف و محتوای علمی کتاب بیشتر مرتبط با حوزه ادبیات معرفی کرد تا در حوزه مطالعاتی فلسفه. او در ادامه «مرگ مولف» را نتیجه تلاش فکری اندیشمندان قبل بارت بیان کرد و با ارجاع به ریکور-فیلسوف معاصر فرانسوی-توضیح داد: فروید، نیچه و مارکس با بنیان گذاری «هرمنوتیک بحران» هر سه هدف مشترکی به نام «نقد رادیکال اومانیسم» را دنبال کردند و این اومانیسم به معنای شورش اپیستمولوژیک و انتولوژیک انسان جدید نسبت به سنت کلیسا در قرون وسطی بود؛ این مرکز زدایی منجر به الهیات مرگ خدا-نیچه-و به تبع آن مرگ فلسفه-مارتین هایدگر-و مرگ مولف-رولان بارت- شد که با اقتدار زدایی از هر اتوریته همراه بود.
جوشقانی اذعان کرد: «تفسیر ما از مرگ مولف، رومانتیک شادباشانه است و پست مدرنیزم، گفتار درمانی انسان معاصر غربی است در مقام درمان و تسلی خاطر دردها است درحالی که در عمل هنوز هژمونی تکنیک و مدرنیته در جریان است».
در آخر، جلسه با پرسش و پاسخ شنوندگان از اعضای نشست، تشکر مدیر گروه از میهمانان حاضر در مراسم و گرامی داشت یاد و خاطرهٔ مرحوم منا علیمددی به پایان رسید.