نشست “بزرگداشت ابوریحان بیرونی” برگزار شد
نشست “بزرگداشت ابوریحان بیرونی” در روز شنبه ۱۷ شهریور در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست “بزرگداشت ابوریحان بیرونی” به همت انجمن جامعه شناسی ایران(گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی)، انجمن انسان شناسی ایران و گروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان این نشست: نعمت الله فاضلی، رضا ماحوزی و حمید رضا دالوند بودند.
ابتدای جلسه، دبیر این نشست توضیحاتی پیرامون روند و موضوع جلسه، پیشینه سخنرانان و همچنین شخصیت، زمینه و زمانه ابوریحان ارائه داد.
حمید رضا دالوند، استاد تاریخ و زبانهای باستانی، راجع به ناشناخته بودن ابوریحان در جامعه کنونی توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: شناخت بهتر اندیشمندان گذشته، ما را در حل چالشهای امروز یاری خواهد داد.
او همچنین با عنوان این موضوع که ابوریحان را باید در بافتار و ساختار زمانه خودش تحلیل کرد، به بیان وضعیت تاریخی ایران در صده سوم هجری و «رنسانس ایران-جهان اسلام» پرداخت؛ همچنین قلمروهای سیاسی-جغرافیایی و شخصیتهای برجستهٔ دوران زیستهٔ ابوریحان را توضیح داد.
این استاد تاریخ، فضای علمی باز دوران ابوریحان را معلول سیاستهای باز و آزادانه دوران حکومت سامانیان و آل بویه در شرق و غرب ایران دانست و خاطر نشان کرد: حتی با وجود مشکلات سیاسی که در منطقه خوارزم در دوره چهارم زندگیاش رخ داد، او به فعالیتهای خود ادامه داد و به مهمترین آثارش را نیز در همان دوران تألیف کرد.
وی افزود: ابوریحان ویژگیهایی نظیر هوش بالا، تفکر نقاد، نگاه باز جامعالاطراف و مخالفت با خرافهها و شبه علمهای زمان خود را داشت که شکوفایی این ویژگیها هم منوط به فضای باز فکری برای اهل اندیشه است.
رضا ماحوزی، اندیشمند حوزهٔ فلسفه، در باب سفرهای متعدد ابوریحان و آشنایی او با سنت فکری هندی، مهارتهای او در حوزهٔ ترجمه و همچنین مفهوم ایرانشهری در کتاب «التفهیم» توضیحاتی را شرح و بسط داد.
ماحوزی در رابطه با محل تولد ابوریحان، معلمان او در این راه، حامیان مالی و دلیل مهاجرتها و سفرهای متعددش به ری، هند و خوارزم مطرح کرد: شبکهسازی علمی که ابوریحان درست کرده بود در این سفرها به گردش در میآمد و معاشرت با اندیشمندان هر منطقه سبب گسترش هر چه بیشتر آن میشد.
او همچنین در خصوص تسامح مذهبی ابوریحان مطرح کرد: تفسیرهای زیادی با توجه به اشارات متعدد او به مذهب شیعه وجود دارد اما آنچه عیان است تسامح مذهبی او با سنی مذهبها است؛ و باید توجه داشت ابوریحان تمیز میگذارد بین سه مفهوم امامت، خلافت و امارت لذا این مؤید و مددرسان تفسیر تسماح مذهبی در نزد اوست.
نعمت الله فاضلی، استاد انسان شناسی، بحثهای خود را با توجه به دو سؤال: «چرا امروز به ابوریحان نیاز داریم؟» و «چرا در جامعه کنونی ابوریحان نداریم؟» توضیحات و دلایلی را ارائه داد. همچنین او در پاسخ به پرسش دوم، به نقش جامعه باز فکری-علمی دوران ابوریحان اشاره کرد و رشد و شکوفایی افرادی مانند او را منوط به آزادیهای عرصه علمی دانست. او در نقد جامعهٔ دانشگاهی اضافه کرد: روحیه مدارا، گفتگو و به رسمیت شناختن دیگری از مهمات تعامل در این حوزه است که باید مورد توجه دانشگاهیان قرار گیرد.
در آخر، نشست با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و توضیخاتی از سوی دبیر نشست به پایان رسید.