نشست "آسیب شناسی مطالعات قرآن و حدیث در دانشگاه ها" برگزار شد
نشست "آسیب شناسی مطالعات قرآن و حدیث در دانشگاه ها" روز دوشنبه ۲۶ شهریور در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "آسیب شناسی مطالعات قرآن و حدیث در دانشگاه ها" به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنران این نشست سید محمدهادی گرامی و دبیر این نشست آزاده معصومی بود.
در ابتدا آزاده معصومی، دبیر نشست، ضمن معرفی سخنران جلسه به عنوان نشست اشاره کرد و افزود: بهتر است جای کلمهی «آسیب شناسی» از عنوان «حل چالشها و فرصتها» در این حوزه استفاده کنیم. او همچنین توضیح داد: باید بتوانیم به راهکاری برای بهینه سازی این حوزه دست یابیم.
سید محمدهادی گرامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدا نسبت به عنوان جلسه بیان کرد: آسیب شناسی میتواند حوزه وسیعی از مسائل را در بر بگیرد اما محوریت ما در این جلسه ورود مدرنیته و موج تجدد در ایران است که منجر به تنش با سنت شده است.
او خاطر نشان کرد و توضیح داد: تجدد، در همه بخشهایی فکری-فرهنگی به ویژه در قرآن و حدیث رسوخ پیدا کرده است؛ حال آنچه در داد و ستد و مواجهٔ سنت و تجدد رخ داده را به سه دسته میتوان تقسیم کرد: ترجمه و بررسی آثار مستشرقان و غربیان، دانشگاهی شدن الهیات و کارکرد گرایی/ کاربردی سازی در حوزه الهیات؛ لذا این منجر به سه دسته اسلام شناسی شده است: دانشگاهی، روشنفکری دینی و انقلابی.
گرامی درباره بخش کار کردگرایی/کاربردی سازی توضیح داد: این روند به جهت سه هدف صورت میگیرد: برای حل مشکلات امروز جامعه، ترویج آموزههای اسلامی و تثبیت ایدئولوژی حاکمیت دینی.
او همچنین توضیح داد: اگر ما نتوانیم تجدد پذیری در الهیات را جهت درونی سازی آن به کار بگیریم دچار سه مشکل عمده در این حوزه میشویم؛ ۱) ترجمههای ما از تألیفات ما بشتر شده و باب ارتقای علمی مسدود میشود، ۲) حوزههای علمیه با تجدد دچار چالشهای عمیق شده و این منجر به تضاد یا التقاط بین حوزه علمیه و دانشگاه میشود، ۳) کارکرد گرایی در حوزه الهیات: این به دو معنی رخ میدهد یکی به معنای سلطهای است که صنایع در حوزه کارکرد دارند و این، توقع را در الهیات هم به وجود میآورد، دیگری در معنای حل مسئله حاکمیتی است که همان ایدئولوژیک کردن الهیات برای حکومتها است.
او در این خصوص اظهار کرد: مشکلاتی که با حدیث پژوهی یا قرآن پژوهی حاکمیتهای دینی خواستار حل آن هستند عبارتند از: دیپلماسی علمی است، ترویج سبک زندگی اسلامی-قرآنی، مطالعات استعماری و غرب شناسی و یا صلح و روداری مذهبی که در صورت وجود قومیتها و مذاهب متعدد در کشورهای بزرگ رخ می دهد.
در آخر، دبیر نشست خلاصه و تکمله ای از صحبتهای سخنران ارائه داد و این نشست با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان حاضر به اتمام رسید.