نشست "عشق و عاشق و معشوق" برگزار شد
نشست "عشق و عاشق و معشوق" روز دوشنبه ۹ مهر در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "عشق و عاشق و معشوق" به همت انجمن همگرایی حوزه تمدن ایرانی و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان این نشست عبارت بودند از:
نادر کریمیان سردشتی و مریم راد.
ابتدای جلسه مریم راد، مدیر گروه ادبیات انجمن همگرایی حوزه تمدن ایرانی، در ابتدا راجع به موضوع جلسه با محوریت عشق، عاشق و معشوق توضیحاتی ارائه داد و سپس عنوان کرد: تعریف ساده عشق، باور و إحساس عمیق توأم با انسان دوستی وصلح است که او را به شادی و نشاط میبرد. او همچنین به معنای لغوی عشق در زبانهای فارسی باستان و میانه و همچنین در زبانهای عبری و عربی و.. اشاره کرد و گفت: عشق را از ریشه گیاه عشَقه گرفتنکه مانند یک پیچک به درخت میپیچد و أسباب خشک شدن آن را فراهم میکند لذا سهرودی معتقد است عشق با انسان چنین میکند. او راجع به واژه عشق در شاهنامه فردوسی، علوم اجتماعی، اخلاق و نظریه فرگشت نیز توضیحاتی را افزود.
راد در ادامه اظهار داشت: در عرفان، عشق را موهبتی از جانب خدا در نظر میآوریم که به عنوان پدیده فرامادی و روحانی لحاظ میشود سخت است برای کسی که تجربهای از آن ندارد عشق را تعریف کرد. او به تعریف ناپذیری عشق در نزد ابن عربی پرداخت و سه دیدگاه راجع به عشق را مطرح کرد: عشق فرامادی و روحانی، عشق مادی و جنسی و تلفیق مادی و فرامادی. وی همچنین در حوزه شعر و ادب فارسی به رابطه عاشق و معشوق و ساختار آنها پرداخت و گفت: عاشق همیشه مرد است و معشوق زن است که یک ساختار تقابل گرایانه را نشان میدهند زیرا که به لحاظ اخلاقی با یکدیگر متفاوتند و این ساختار گاهی سه رکن پیدا میکند و رقیب هم در آن نقش ایفا میکند.
نادر کریمیان سردشتی، رئیس انجمن همگرایی حوزه تمدن ایرانی، محور اصلی سخنان خودش را در حوزه عشق و مولانا تعریف کرد و گفت: در مولانا محور نظام هستی ارتباط خالق و مخلوق است که در یک منظومه علمی (معرفتی-متافیزیکی) و عرفانی تدوین میشود. او مولانا را کسی دانست که توانسته به شیوه سلوکی این ارتباط را صورت بندی کند. وی به اهمیت موسیقی به عنوان یکی از رکنهای اصلی عرفان مولانا اشاره کرد و گفت: رقصهایی که به صورت نمایشی امروز اجرا میشود خندهدار است زیرا که ربطی أصلا به نمایشهای مولانا ندارد زیرا اینها باید توسط سالکان اجرا شود و فتوحات داشته باشد. کریمیان همچنین به ۴۶۰۰ بیتی که در آن عشق به مطرح میشود اشاره کرد و راجع به رابطه عشق، عاشق و معشوق در فرهنگها و ادیان دیگر از دوره یونان، مسیحیت قرون وسطی، عرفانهای شرقی و.. توضیح داد.
وی کمال ادیان را در کمالیت عشق و محبت دانست زیرا که خدا جمال دارد و حال آن جمال در نفوس طیبه متبلور می شود. او به واژه حب در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ بار در صیغههای مختلف از آن استفاده شده و آن ایاتی که عرفا به آن زیاد اشاره میکنند عبارت است از: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»، «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ» و «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللهُ غَفُورٌ رَحیمٌ». وی همچنین در ادامه راجع به عنوان عشق در ادبیات فارسی در باره عشق مجازی، شاهد بازی و غلامبچگان نیز در شعر خراسانی و عراقی و.. نکاتی را افزود.
در آخر جلسه با شعر خوانی و مشارکت حضار به إتمام رسید.