تصویرتصویرتصویر

نشست "معرفی و بررسی کتاب ساختارشکنی در مباحث قصاص" برگزار شد

نشست "معرفی و بررسی کتاب ساختارشکنی در مباحث قصاص" روز یکشنبه ۲۲ مهر در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تصویر
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "معرفی و بررسی کتاب ساختارشکنی در مباحث قصاص" به همت انجمن حقوق شناسی، گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی، موسسه مطالعاتی بشیریه و نشر سرایی، روز یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. بزرگمهر بشیریه دبیری این نشست را برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.

احمد عابدینی نویسنده کتاب "ساختارشکنی در مباحث قصاص"، اظهار داشت: از برگزارکنندگان این جلسه تشکر می کنم. برخی از اهل علم به نام کتاب اشکال می گیرند که لفظ ساختارشکنی جبهه گیری است نسبت به قانون گذاران. از زمان مجوز گرفتن برای چاپ اول این کتاب، این بحث ها مطرح بود. استدلال من بر اصرار بر این نام، رساندن اهمیت خون انسان و آبروی انسان بود پس باید لفظی انتخاب می شد که همه حساسیت ها برانگیخته شود. به تعبیر قرآن، کشتن یک نفر، کشتن تمامی بشریت است.
وی افزود: اگر عاقلانه و دیندارانه به این کتاب نگاه شود، محتوای آن مورد قبول همگان است. تقاضا این است که هر کس این کتاب را می خواندف دو بار بخواند.
او ادامه داد: در حدود و قصاص، در بین علمای شیعه و سنی اختلاف کمی وجود دارد چون حکومت ها دخالت کرده اند. این اجماع دلیل بر حقانیت نبوده بلکه زور حکوت بوده است.

در ادامه ناصر نقویان استاد حوزه و دانشگاه، ابراز داشت: به قول سید علی آزمایش، احکام اسلام مانند یک پازل است. حدود اسلام وقتی قابل اجرا است که اقتصاد اسلام و معیشت اسلام و امثالهم همه پیاده شده باشند. وقتی پی بسیاری از قتل ها را می گیریم، به مسئله فقر می رسیم.
وی افزود: روایتی از امام باقر(ع) داریم که می فرماید اگر شما در بخشش خطا کردید و بعد پشیمان شدید، این بهتر است تا مجازات بر عقوبت. تا چند مدت پیش قاضی نمی توانست از حکم خود برگردد که به تازگی تبصره آورده اند که اگر قاضی متوجه اشتباه خود شود می تواند حکم را برگرداند. این کتاب می تواند فتح بابی باشد برای مباحث فقهی و طالبان بحث مورد نظر.

در ادامه مهدی منتظر قائم عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی، بیان داشت: بخش اول کتاب، آیات قرآن است. قصاص مجاز هست وقتی که موجب حیات شود. در جامعه ای که قصاص به عنوان قانون تصویب شود، باید بازخورد آن هم دیده شود و باید بررسی شود که در آن جامعه مورد نظر، قصاص موجب حیات هست یا خیر.
وی افزود: در مورد روایات، ۲۱ روایت در باب قصاص در کتاب ذکر شده است که هشت مورد در مورد حکم قصاص هست بقیه موضوع جنایت را بیان می کند و بهتر است بین این دو مورد تفکیک قائل شویم. اکثر روایات که بیان موضوع کرده اند، جنایات را سه دسته تقسیم کرده اند. اگر این سه نوع جنایت را بپذیریم به این نتیجه می رسیم که فقط شدیدترین نوع قتل، حکمش قصاص خواهد بود.

در ادامه محمدعلی محمدی پژوهشگر اجتماعی و فرهنگی، اظهار داشت: آفت دامن گیر علوم انسانی در دانشگاه و حوزه، پرگویی و ناتوانی یا ترس از حرف تازه و مفید گفتن است اما کتابی که در محضرش هستیم، مصداق اجتناب از درازگویی و بیهوده گویی است. البته مؤلف می توانست به آوردن استناداتی ظاهر گفتارش را کامل تر کند و خودش را از اتهام شاذگویی دور بدارد.
وی افزود: امروزه شجاعت بیش از هر فضیلتی دچار تحریف است. نویسنده این کتاب، نماد پاسخگویی هوشمندانه به جامعه معاصر است. نیاز جامعه به شجاعت و شجاعان، بر فشار سکوت پرستان ارجحیت دارد.
او ادامه داد: رسانه می تواند با نوع روایت خود، جامعه را به جای رفتار هیجانی در قبال یک قتل، به سمت رفتار عقلانی سوق دهد.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۳/۰۷/۲۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.