نشست "معرفی و رونمایی کتاب کلام مبین" برگزار شد
نشست "معرفی و رونمایی کتاب کلام مبین" روز چهارشنبه ۱۹ دی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست "معرفی و رونمایی کتاب کلام مبین" به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.
ابتدا سید کمال سید جوادی، محقق کتاب کلام مبین، اظهار داشت: این پژوهش بیش از ۲۰ سال طول کشیده است تا به سرانجام برسد. فعلا دو مجلد کتاب منتشر شده است. مجلد سوم در ارتباط با قرآن هایی است که با کاغذهای دیگر نوشته شده است. بخش آغازین پژوهش، در مورد تدوین تاریخ تدوین قرآن است. در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که ترتیب سوره های قرآن، همین ترتیبی است که در قرآن حاضر است و یک امر آسمانی است. این کتاب به اثبات می رساند که قرآن به هیچ وجه تحریف نشده است.
وی افزود: دستاورد این پژوهش برای کسانی که در مورد رسم الخط قرآن مطالعه می کنند، بسیار اهمیت دارد. اولین قرآنی که در کتاب معرفی کرده ایم، قرآن صنعا است. در پایان جلد اول، مطالب مستشرقین را نقد کرده ام. به این نتیجه می رسیم تنها کتاب آسمانی که در گذر تاریخ چیزی از آن تغییر نکرده، قرآن است.
در ادامه، محمدعلی خسروی، استاد حوزه و دانشگاه، ابراز داشت: امروز جلسه رونمایی از یک مجموعه مستند برای اثبات بسیاری از مسائل دینی و مذهبی توسط یک محققق برجسته است و امیدواریم در آینده هم جلدهای بعدی این کتاب منتشر شود. در سال ۵۱ در مسجد صنعای یمن، کارگان متوجه آثاری از پوست برگ ها شدند که خطوطی بر آن ها نوشته شده بود و پس از بررسی، متوجه شدند که این ها بخشی از قرآن کریم، متعلق به 14 قرن قبل و صدر اسلام است. پس از بررسی، معلوم شد که یک کلمه به قرآن تا به الان اضافه نشده است.
وی افزود: در این کتاب، شش نسخه قرآنی مطرح شده است. سه قرآن مربوط به نسخه های خطی است. محقق این کار، خدمت بزرگی به دانش و فرهنگ قرآنی کرده است.
در ادامه ، محسن آرمین، پژوهشگر دینی، بیان داشت: این موضع مطرح است که چرا اساسا این موضوع وثاقت تاریخی قرآن، به یک مسئله تبدیل شده است؟ ما در گذشته بحث مستقل درباره وثاقت تاریخی قرآن نداشته ایم و این بحث، در دوران اخیر مطرح شده است. سابقه ی مطالعات قرآنی در سنت خاورشناسی به دوران قرون وسطی بر می گردد. مسیحیان در این قرون برای اشاره به مسلمانان، کلماتی استفاده می کردند که معمولا بار منفی و تحقیرآمیز داشت.
وی افزود: اولین ترجمه های قرآن که از قرن دوازدهم میلادی آغاز شده است، با نگاه نقد و ایراد به قرآن نوشته شده اند. در دوران روشنگری، فضا تغییر پیدا می کند و رویکرد عقلانی و نقادانه به امور از جمله به دین و کتاب مقدس، رواج گسترده ای یافت. طی قرن اخیر، خاورشناسان با گرایش های مختلف، در عدم وحیانیت قرآن اشتراک نظر داشته اند اما به رغم این وحدت نظر، به نتایج متفاوتی رسیده اند. در نیمه دوم قرن گذشته، با نظر جدیدی روبرو هستیم که می گوید اساسا قرآن در زمان پیامبر تدوین نشده است. همزمان با طرح این نظریه، قرآن صنعا در مسجد صنعا پیدا شد و مشخص شد که سابقه این پوست برگ ها به قرن اول هجری می رسد. اهمیت کتاب حاضر در این است که مجموعه ای از قرآن ها را گردآوری کرده اند که نشان می دهد رسم الخط پوست برگ ها مربوط به قرن اول است و از قرن اول تجاوز نمی کند.
در ادامه، محمدسعید بیلکار، استاد دانشگاه تهران، اظهار داشت: ما ابتدا باید این پرسش را مطرح کنیم که اصلا تحریف به چه معناست؟ کتاب آیت الله خویی تحت عنوان البیان، بحث مبسوطی در مورد تحریف دارد. اهمیت این پوست برگ ها در این است که ما نمی توانیم این متن ها را به پیش از قرن دوم نسبت دهیم. این ها متن ها را در قرن اول ثابت می کند. کتاب حاضر به طرز کافی بحث وثاقت قرآن را مطرح کرده است و امید است که این اثر گامی باشد به سوی مصاحف پژوهی های قرآنی.
در ادامه، محمدحسن سعید، به عنوان نماینده ناشر، ابراز داشت: واسطه رحمت الهی، شخص عالم امکان، حضرت محمد(ص) است. حضرت علی(ع) می گوید قرآن هم امرکننده، هم نهی کننده، هم ساکت و هم سخنگو است. همان طور که حفاظت از جسم و جان ولی خدا بر ما واجب است، حفاظت از ظاهر و باطن قرآن بر ما واجب است. این کار سید کمال سید جوادی را در رده فعالیت کسانی می دانم که از جسم امامشان دفاع می کردند. انتشارات ما دست یاری می دهد به هر کسی که بخواهد از ظاهر و بطن قرآن دفاع کند.