نشست سوم "برای تحول پایدار گردشگری در ایران چه کنیم؟" با حضور راهنمایان گردشگری، برگزار شد

نشست سوم "برای تحول پایدار گردشگری در ایران چه کنیم؟" با حضور راهنمایان گردشگری، روز سه شنبه ۱۳ آبان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست سوم "برای تحول پایداری گردشگری در ایران چه کنیم؟" با حضور راهنمایان گردشگری با همت گروه گردشگری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. آرش نورآقایی راهنمای بین المللی گردشگری و محمدحسین یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران سخنران این نشست بودند. مریم رضاصفت، مدرس بین المللی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری دبیری این نشست را برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.

در ابتدا، آرش نورآقایی اظهار داشت: از سال ۱۹۸۰ که سازمان جهانی گردشگری هر سال شعاری را انتخاب می کند، حدودا ۴۰ سال می گذرد. شعارهای این سازمان مبتنی بر شعارهای سازمان ملل است. شعارهایی که سازمان جهانی گردشگری انتخاب می کند، با اهداف شعارهای هزاره مرتبط است. با نگاه به این موارد باید واژه تحول و شعار امسال را بررسی کرد. این اولین بار نیست که در سازمان جهانی گردشگری با واژه تحول روبرو هستیم. مثلا در زمان کرونا هم بحث تحول را داشتیم. چیزی که در سال ۲۰۲۵ مطرح شده است می گوید باید تحول همه جانبه را مد نظر داشت. گفته می شود که ما باید از آن اتفاقات و تغییرات و روش های سنتی دست برداریم و به سمت یک تحول همه جانبه برویم. دیگر ما فقط به حفظ وضع موجود اکتفا نمی کنیم بلکه باید بهبود فعال داشته باشیم.

وی افزود: برای تحول پایدار تعریف واحدی وجود ندارد. در کل جهان هم شعارهای سازمان های بزرگ صد در صد محقق نمی شوند اما آن شعار بهانه ای است برای تمرکز که در ایران اصلا آن تمرکز هم نیست. در سال ۲۰۰۱ در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و همزمان با شعار گفتگوی تمدن ها، مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ایران برگزار شد. شعاری که علی رغم این که موضوع مهمی بود اما رو به فراموشی می رود.

نورآقایی اضافه کرد: تحولی صورت نمی گیرد تا زمانی که آموزش مناسبی نباشد. اما این که خود آموزش هم چطور باشد یک موضوع اساسی است.

در ادامه، محمدحسین یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران، ابراز داشت: شعارهای سال سازمان جهانی گردشگری در ادامه سیاست های کلی سازمان ملل است. در ایران اغلب به شعارهای سازمان ملل متحد یا توجهی نمی شود و یا یک توجه بسیار سطحی است و این خودش یک نگاه جزیره ای به گردشگری می دهد. در ایران معمولا حتی تحول پایدار را به اشتباه معنی کرده اند. ما راجع به یک تحول همه جانبه صحبت می کنیم. گردشگری یک رشته بینارشته ای است و با سایر رشته ها تعاملاتی دارد اما امروز خیلی دوریم و فقط در سطح مانده ایم چرا که همه بخش های کشور در حوزه تحول پایدار باید دخیل شوند. بنابراین این تحول پایدار در ایران شاید با مفاهیم دیگر همراه شود که بتواند به شعارهای جهانی نزدیک شود.

وی افزود: سازمان جهانی الزاما شعارها را به عنوان وظیفه منتشر نمی کند بلکه می گوید تلاش می کنم دنیا را به این سمت هدایت کنم. این که در کشور ما سطحی به آن پرداخته می شود نقد درستی است اما همین سطحی نگاه کردن هم به نوعی به مردم آگاهی بخشی می دهد. نقد اصلی، نبود یک برنامه منسجم است که ابتدا گردشگری را در جای خود بشناساند. ما هنوز در ابتدای راهیم و می توانیم با تجربه دنیا به شکل صحیح به سمت توسعه پایدار برویم.

یزدانی اضافه کرد: انصافا راهنماهای گردشگری در ایران نکات مهمی را پی جویی و پیگیری کردند که بسیاری از مسائل برای مسئولین تبدیل به دغدغه شد. بخشی از این ناشی از تجربه و ارتباطات بین المللی راهنماها است.

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۴/۰۸/۱۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.