پنجمین نشست از سلسله نشست های «برای تحول پایدار گردشگری در ایران چه کنیم؟» برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست های "برای تحول پایدار گردشگری در ایران چه کنیم؟" روز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، پنجمین نشست از سلسله نشست های "برای تحول پایدار گردشگری در ایران چه کنیم؟" با حضور فعالان صنعت گردشگری به همت گروه گردشگری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سخنرانان این نشست، محمد محب خدایی عضو شورای راهبردی وزارتخانه ی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، مهدی رودبارکی عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران و امیدرضا کاظمی مشاور توسعه کسب و کار بودند. اجرای برنامه را مهران امیرحسینی عضو هیات مدیره گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی برعهده داشت. خلاصه ای از گزارش این نشست در ادامه می آید.

مهدی رودبارکی در ابتدا اظهار داشت: صنعت گردشگری یک صنعت کاربر محور است. شعار سازمان جهانی گردشگری در سال 2025، تحول و پایداری است. من تحول و پایداری و بخصوص پایداری را یک موقعیت پسینی می بینم. این شرایط برای کشورهایی است که حداقل بین یک تا پنج میلیون گردشگر خارجی دارند و بهتر می توانند به پایداری فکر کنند.

وی افزود: اولین چیز برای یک بنگاه اقتصادی، نقدینگی است. مادامی که برای استیبل شدن شرایط گردشگری کشور، زیرساخت ها فراهم نباشد(مانند هتل ها و راه ها) و ارزآوری مشخص نباشد، نمی شود از یک بنگاه اقتصادی انتظار داشته باشیم که برای حفظ محیط زیست هزینه کند. این که امروز ما با شعار سال سازمان همخوانی نداریم به خاطر این است که ما زیرساخت نداریم.  در ایران برای اقتصاد گردشگری باید علاوه بر اقتصاد توسعه باید اقتصاد سیاسی ایران را هم بخوانیم. من موضوع سیاست های کلی حاکمیت را برای گردشگری موثر می دانم. وقتی برنامه هفتم توسعه را نگاه می کنید، می بینید که سهم گردشگری از کیک اقتصادی، کمتر از یک درصد است. با این شرایط، یعنی نگاه حکمرانی خیلی به گردشگری و توسعه گردشگری نبوده است.

در ادامه، امیدرضا کاظمی، ابراز داشت: ما در آستانه تحول هستیم. مسئله تحول یک موضوع قلبی است. هنگامی که خانه اندیشمندان به عنوان یکی از نهادهای متشخص، دغدغه گردشگری را پی می گیرد این خود یک تحول است. ایران سرزمین بی قرار است و هنر ایرانی در طول تاریخ قرار در بی قراری بوده است و این بهترین تعریف از پایداری است که ما باید بپذیریم این بی قراری ها را. بعد از برجام ما در حوه هتلداری روزگار خوشی نداشتیم. ما الان در دل تحول قرار داریم. ما به فهم نیازهای مخاطب مان مشرف شدیم. ما در حال تجربه یک تحول اجتماعی از جنس تجربه ایرانی هستیم.

در ادامه، محمد محب خدایی، بیان داشت: امروز بیش از هر چیزی به اندیشه نیاز داریم که بتوانیم با اندیشه های نو راه های جدید پیدا کنیم. در بخش توسعه و پایداری یک تضاد وجود دارد. برنامه ریزی های ما از روش هایی تبعیت کرده است که این روش ها روش های چندان صحیحی نبوده اند. مشکل اصلی هتل های ما هزینه های بازاریابی است. باید توجه کنیم که در مقاطع زمانی مختلف چه عامل تحریکی ایجاد کنیم که هتل های ما پر شوند؟ ما هنوز به مفهوم واقعی اقتصاد گردشگری توجه نکردیم. صنعت گردشگری یک جریان سریالی است و بر اساس لوکیشن های مختلف، بازیگران مختلفی دارد. 

اخبار

اخبار صفحه نخست

تاریخ نگارش: ۱۴۰۴/۰۹/۰۴

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت و محتوای آن متعلق به خانه اندیشمندان علوم انسانی است.